“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi kesempatan
bernafas pada hari jumaat yang penuh barakah ini untuk beribadat kepada Maha
Penciptaku yang amat-amat ku cintai sepenuh jiwa. Selawat & salam buat
junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga
buat para sahabat & anbiya’ sekali.
Alhamdulillah, Allah berikan ketenangan buat diri ini setelah
mendapatkan petunjuk darinya. Mudah-mudahan ini adalah yang terbaik, kerana keyakinan
hati jua perlu tatkala berhadapan dengan sesuatu. Tetapi siapa tahu,
perancangan Allah bagaimana, selebihnya ana serahkan dan meletakkan segala
pergantungan kepada Dia. Hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik. Baiklah. Sedikit
perkongsian berkaitan ‘’istikarah’’ yang ana ambil dari blog Ustazah Fatimah
Syarha.
Apa
Itu Istikharah?
Istikharah ialah suatu doa dalam membuat sesuatu
pilihan sama ada dilakukan dengan cara berdoa sahaja ataupun sebaik-baiknya
solat sunnah terlebih dahulu kemudian diikuti dengan doa. Ia dilakukan bukan
dalam urusan memilih jodoh semata-mata, bahkan dalam apa jua urusan yang
melibatkan dilema membuat pilihan.Contohnya, mahu membeli kereta VIVA ataupun
Myvi? Mahu balik kampung ataupun mengikuti program keusahawanan semasa cuti
semester? Mahu mengikuti jurusan Undang-undang Sivil ataupun
Undang-undang Syariah?
Bagaimana
membuat pilihan?
Buatlah
pilihan dengan istikharah dan berbincang.Berdoa kepada Khaliq
dan berbincang dengan makhluk. Ikut garis panduan al-Quran dan al-Sunnah. Namun,
tiada istikharah dalam menolak perintah Allah ataupun
melakukan larangan-Nya. Contohnya, mahu memakai tudung ataupun tidak? Mahu
memakai jeans ataupun baju kurung? Mahu pergi dating ataupun study?
Istikharah
Menghapus Unsur-unsur Ramalan
Islam
datang memancarkan sinar ketika masyarakat Arab jahiliyah sedang tenggelam
dengan amalan menilik nasib, dukun, mantera dan meramal masa depan. Pelbagai
kreativiti direka-reka bagi menilik nasib seperti meramal dengan bintang,
meramal dengan sial burung dan mengundi dengan undian belahan-belahan kayu.
Mereka meramal bagi mengetahui bilakah waktu yang sesuai memulakan perniagaan
atau meramal kalah menang dalam peperangan dan sebagainya.
Firman
Allah SWT, maksudnya: “Wahai orang yang beriman, bahawa sesungguhnya arak
dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib adalah semata-mata amalan
kotor daripada perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya
kamu berjaya.” (Surah al-Maidah: 90).
Sebagai
pengganti kepada unsur-unsur ramalan seperti itu, Allah SWT mensyariatkan istikharah yang
mengandungi benih tauhid dan kebahagiaan di dalamnya. Tidak akan menyesal orang
yang memilih istikharah sebelum memutuskan urusannya.
Doa Istikharah
Maksudnya:
“Ya Allah, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan
ilmu-Mu dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu dan aku
memohon daripada-Mu akan limpah kurniaan-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau
Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan
aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang
ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini
(pernikahanku dengannya) adalah baik bagiku, pada agamaku, kehidupanku dan
kesudahan urusanku sama ada cepat ataupun lambat, takdirkanlah ia bagiku dan
permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui
bahawa urusan ini (pernikahanku dengannya) mendatangkan keburukan bagiku, pada
agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat ataupun lambat, maka
jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang
keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya.”
Galakan Istikharah
Galakan istikharah sangat tinggi dalam Islam, hingga
ada ulama yang menganggapnya wajib. Namun, ulama salafussoleh (generasi
awal yang dekat dengan zaman Nabi) bersepakat yang istikharah itu
sunnah bukan wajib.
Kata Jabir bin Abdullah,
“Rasulullah SAW mengajar
kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu
surah daripada al-Quran, sabdanya, 'Apabila
seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia
melakukan solat sunnah dua rakaat, kemudian bacalah doa ini….'” (Hadis Sahih
Riwayat Bukhari).
Imam al-Syawkani berkata dalam Naylul
Awtar bahawa istikharah disyariatkan di dalam Islam
dan tidak diketahui terdapat khilaf padanya.
Rasulullah
SAW berkata:
“Salah satu sumber kebahagiaan anak Adam adalah
beristikharah kepada Allah dan redha dengan apa yang ditentukan
kepadanya, dan daripada keburukan anak Adam ialah meninggalkan istikharah kepada
Allah dan membenci apa yang telah ditentukan kepadanya.” (Riwayat Ahmad dan
al-Tirmizi)
Petunjuk Istikharah Melalui
Mimpi?
Petunjuk istikharah tidak
semestinya dalam bentuk mimpi. Ia boleh hadir dalam bentuk ketenangan hati.
Demikian pendapat Imam Nawawi r.a. dan disokong oleh kebanyakan ulama. Selepas
beristikharah dan berbincang, kemudian diteguhkan pendirian dan
dipermudahkan jalan ke arahnya, itupun suatu petunjuk. Jadi mengapa perlu takut
untuk istikharah?
Sekiranya
seseorang itu mengalami mimpi yang menenangkan hatinya selepas istikharah,
ia hanyalah bonus daripada Allah untuknya. Petunjuk tidak semestinya melalui
mimpi.
Jangan
terpedaya dengan seseorang yang berhujah dengan mimpinya sendiri bagi memaksa
orang lain menerima dirinya. Mimpi orang lain tidak boleh menjadi hujah untuk
kita.
Hatta
sekiranya kita sendiri yang bermimpikan seseorang selepas istikharah,
kita perlu memastikan terlebih dahulu mimpi itu tidak dipengaruhi oleh kecenderungan
tertentu akibat tidak menjaga hati, dan membiasakan diri dengan banyak perkara
yang melalaikan. Imam Ibnu Hajar al-Asqolani menekankan supaya jangan cenderung
kepada satu antara dua atau lebih pilihannya sebelum membuat istikharah. (Fath
al-Bari, 11/223). Jangan sandarkan keputusan sepenuhnya kepada mimpi tanpa
mempertimbangkan hujah yang jelas dengan perbincangan melalui petunjuk al-Quran
dan al-Sunnah .
Apakah pandangan
Islam berkenaan mimpi (ru’yah)?
Realiti tiga
golongan.
1. Ada orang yang bergantung sepenuhnya kepada
mimpi. Ia terdedah kepada sangkaan, mainan syaitan dan mainan perasaan.
2. Ada golongan yang menolak sepenuhnya mimpi. Ia
menafikan sesuatu yang wujud, thabit (tetap) serta tidak patut
diingkari secara umumnya.
3. Ada golongan yang menganggap mimpi sebagai bonus
sokongan daripada Allah dengan apa yang sudah diyakini berdasarkan
petunjuk al-Quran dan al-Sunnah. Pendapat ini lebih adil dan sederhana.
Merujuk Risalah
Taalim oleh al-Imam Hassan al-Banna yang dihuraikan oleh Muhammad Abdullah
al-Khatib dan diadaptasi oleh penulis, ada beberapa penjelasan berkenaan
kedudukan mimpi dalam Islam. Antaranya adalah:
Mimpi insan
biasa bukanlah hujah bagi hukum syarak. (Misalnya seseorang yang bermimpi,
hubungannya dengan Allah sudah mantap maka dia hanya perlu solat dengan
menggunakan niat, maka mimpinya dikira batil dan tidak menjatuhkan hukum syarak
apapun ke atasnya).
Mimpi seseorang
tidak diambil kira sekiranya bertentangan dengan hukum-hakam agama dan
nas-nasnya. (Misalnya
wanita mengandung bermimpi makan khinzir hingga menyebabkan dia sangat
mengidamkannya. Mimpi itu tidak boleh dijadikan hujah untuknya melanggar hukum
agama yang telah tetap.)
Mimpi seseorang
yang tidak bertentangan dengan nas, boleh diambil kira untuk dirinya sendiri,
bukan hujah untuk orang lain. (Misalnya, seseorang bermimpi berkahwin dengan seseorang, manakala
agama dan akhlak orang itu memang bagus, maka dia boleh berusaha ke arah
menjadikan mimpinya suatu realiti. Namun, dia tidak boleh memaksa orang itu
menerimanya semata-mata berhujahkan mimpinya sendiri.)
Mimpi banyak
berbaur dengan sangkaan, bercampur-aduk denganwaham (prasangka),
justeru kita tidak bergantung sepenuhnya kepadanya. Sekadar berwaspada. (Misalnya kita bermimpi berkahwin dengan
seseorang, sedangkan kita belum mengetahui berkenaan agama dan akhlaknya, maka
tidak perlu terburu-buru percaya kepada mimpi itu. Mimpi itu mungkin boleh
menjadi sekadar ilham untuk kita merisik agama dan ahklaknya dengan teliti).
Faedah kewujudan
mimpi adalah sokongan tambahan pada perkara yang sudah tetap (thabit)
daripada al-Quran dan al-Sunnah. Ia dianggap sokongan tambahan kepada perkara
yang telah thabit dan dianggap sebagai cahaya di atas cahaya.
Mimpi bukan
semuanya daripada syaitan dan mainan perasaan semasa tidur. Ada juga mimpi yang
benar daripada Allah SWT.
Sabda Rasulullah SAW, “Mimpi ada tiga jenis: Mimpi yang datang
daripada Allah, mimpi yang berpunca dari dirinya sendiri dan mimpi daripada
syaitan.” (Riwayat Muslim).
Ibnu Taimiyah
berkata di dalam al-Fatawa, hendaklah seseorang tahu membezakannya.
(Misalnya seseorang yang leka dalam maksiat, tidak mahu bertaubat, tiba-tiba
ingin beristikharah dalam urusan jodoh, sudah tentu besar
kemungkinan mimpi malamnya akan sering dipengaruhi oleh wajah gadis yang
didambakan. Sebaik-baiknya, dia bertaubat dan menjauhkan diri daripada dekat
dengan jalan-jalan zina terlebih dahulu seperti asyik call, sms dan dating).
Sekalipun ulama
tidak mengingkari wujudnya mimpi yang benar, namun mereka mensyaratkan,
perlunya nilaian daripada al-Quran dan al-Sunnah terhadap setiap apa yang
dimimpikan. Hanya
kedua sumber itu yang maksum(terpelihara daripada kesilapan).
Berkata Ibnu
Taimiyah,
“Ahli kasyaf dan ahli ilham ada kalanya benar dan ada kalanya silap.
Justeru mereka perlu berpegang teguh dengan tali Allah dan sunnah Rasulullah
SAW.” (Al-Fatawa).
Wujudkan
Sokongan Mimpi dalam Urusan Jodoh?
Rasulullah SAW
mencontohkan kepada kita supaya beristikharah (berdoa pada Allah)
dan bermusyawarah (berbincang dengan makhluk) dalam membuat sesuatu
pilihan. Kita tidak perlu meragui lagi yang Rasulullah SAW menjadikan istikharah itutrend dalam
hidup baginda apabila mahu membuat sesuatu pilihan. Buktinya, kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah SAW mengajar
kami beristikharah dalam semua pekerjaan, seperti baginda mengajar kami satu
surah dari al-Quran, sabdanya:
“Apabila
seseorang kamu mempunyai rancangan melakukan sesuatu perlulah dia melakukan
solat sunnah dua rakaat, kemudian bacalah doa ini…” (Hadis Sahih Riwayat
Bukhari).
Setelah
kewafatan Khadijah, Allah SWT menghadirkan mimpi seorang gadis yang dibawa oleh
malaikat Jibril di dalam kelubung sutera. Apabila diselak, gadis itu adalah
Aisyah. Jibril berkata, “Ini adalah isterimu di dunia dan di akhirat.” Tiga
kali mimpi itu menemani malam baginda. Baginda cuma berkata kepada diri dengan
mimpi itu, “Kalau ini kehendak Allah, pasti akan terlaksana.” (Muttafaqun
a’laih).
Selepas
mengalami mimpi itu, Rasulullah SAW bermusyawarah dengan Khaulah
binti Hakim bin al-Auqash, isteri Usman bin Mazh’un yang mencadangkan calon
isteri untuk baginda. Didapati calon yang dimaksudkan iaitu Saudah dan Aisyah.
Berdasarkan nilaian akhlak dan agama memang patut dijadikan isteri. Natijahnya,
Rasulullah SAW meminta beliau menyampaikan pinangan baginda kepada calon yang
dimaksudkan itu.
Kesimpulannya:
-->>Buatlah pilihan dengan istikharah dan musyawarah.
-->>Petunjuk
tidak semestinya hadir melalui mimpi. Namun sekiranya kita bermimpi yang baik,
ia boleh menjadi bonus sokongan daripada Allah kerana mimpi itu wujud, thabit
dan tidak patut diingkari secara umumnya.
-->>Petunjuk
dapat hadir dalam bentuk ketenangan hati. Demikian pendapat Imam Nawawi dan
disokong oleh kebanyakan ulama.
-->>Selepas beristikharah dan
berbincang ,kemudian diteguhkan pendirian dan dipermudahkan jalan ke arahnya,
itupun suatu petunjuk
Moga Allah berikan kita petunjuk yang
sebenarnya. Kita hanya merancang, tetapi Dia yang menentukan. Firman Allah yang
bermaksud:
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia baik bagi kamu dan
boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Kamu tidak
mengetahuinya, sedangkan aku mengetahuinya.” (Surah al-baqarah)
No comments:
Post a Comment